W krainie bajek i baśni – terapeutyczna moc
Dzieci bardzo uwielbiają bajki. Od dawna był to dobry sposób na przekazywanie najmłodszym wiedzy i zasad moralnych. Codzienne czytanie dziecku sprzyja budowie mocnej więzi. Jest również najważniejszym czynnikiem wspierającym wszechstronny rozwój dzieci. Okres przedszkolny to wspaniały czas na wspólne czytanie, które może bardzo pomagać w wychowaniu dziecka. Bajki pomagają poznawać i nazywać własne emocje. Wspaniale wprowadzają dzieci do świata wartości moralnych. Dziecko utożsamiając się z bohaterem może przepracować trudne do wytłumaczenia tematy bądź zmierzyć się z własnymi problemami i trudnościami. Jednak potrzeba kontaktu z książką nie powstanie u dziecka spontanicznie. Taką potrzebę muszą wzbudzić u dzieci rodzice i nauczyciele w procesie wychowania.
Zalety czytania dzieciom bajek:
· nabywanie umiejętności społecznych,
· nabywanie umiejętności emocjonalnych,
· odróżnianie dobra od zła,
· dostarczenie pozytywnych wzorców,
· wpływ na rozwój uczuć,
· zachęta do refleksji nad konsekwencjami czynów,
· zaspokojenie potrzeb psychicznych,
· poczucie akceptacji i bezpieczeństwa,
· wzbogacenie i wzmocnienie mocnych stron dziecka,
· wsparcie w trudnych sytuacjach,
· redukcja lęków i stresów,
· wzbogacenie słownictwa,
· kształtowanie poczucia własnej wartości,
· relaksacja.
Wraz z rozpoczęciem nauki w szkole rodzice nie powinni przestawać czytać dziecku na głos. Opanowanie techniki czytania to bardzo duże osiągnięcie. Dlatego dzieci muszą w tym okresie włożyć w to dużo wysiłku. W tym czasie dzieci uczą się na bardzo prostych tekstach, które nie są zbyt ciekawe i nie rozbudzają wyobraźni. Zatem dziecku w wieku szkolnym warto nadal czytać książki. Wtedy ma szansę na większy sukces w szkole.
Bardzo ważne jest zaszczepienie w dzieciach już od najmłodszych lat miłości do książek. Jej wpływ na rozwój społeczny, emocjonalny psychiczny i intelektualny jest niezastąpiony. Zwłaszcza w tak trudnym czasie – pandemii koronawirusa. Polska Izba Książki wystosowała do wydawców i księgarzy list, w którym powołuje się UNESCO. „Bardziej niż kiedykolwiek, w czasach, gdy większość szkół na całym świecie jest zamknięta, a ludzie pozostają zamknięci w domach, moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności. (...)”.
Magdalena Bożek