Innowacja pedagogiczna „Smyki mówią wierszyki”


2023-12-12

Nauka wiersza na pamięć uczy dziecko dostrzegać piękno w słowach, w poezji. Uczy, że literatura to coś, co sprawia radość i  co ma inną rangę, niż potoczna mowa, bo jest bogatsze o rymy, rytm, metafory i zabawne puenty.

W ramach dodatkowych zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia cała klasa III b od początku roku szkolnego bierze udział w innowacji pedagogicznej pt.”Smyki mówią wierszyki”. Celem programu jest: uświadomienie uczniom ich własnych predyspozycji i możliwości, rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, koncentracji i wyobraźni, doskonalenie mimiki, ekspresji, budowanie świadomości własnego ciała, doskonalenie sposobu oddychania i emisji głosu, wymowy pod względem wyrazistości, barwy, siły głosu, doskonalenie czytania i recytacji oraz pamięci, kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie z nieśmiałością i tremą, rozbudzanie wyobraźni scenograficznej, rozwijanie umiejętności plastycznych i technicznych.

Na zajęciach uczniowie zapoznają się z utworami różnych autorów piszących wiersze dla dzieci. Zapoznają się również z takimi zagadnieniami jak: środki ekspresji, rodzaje utworów scenicznych, formy teatralne, muzyka w teatrze, reklama i scenografia.  Dzieci własnoręcznie wykonują różne pomoce do zajęć jako środek motywujący do samodzielnej nauki poprzez zabawę.

Pod koniec każdego miesiąca chętni uczniowie recytują na forum wybrany przez siebie wiersz,  prezentując nabyte umiejętności w zakresie dykcji, intonacji, płynności wypowiedzi, interpretacji utworu, a także zastosowania ewentualnych rekwizytów czy też elementów kostiumu i scenografii.

Z miesiąca na miesiąc uczniowie doskonalą swoje umiejętności, pozytywnie nastawieni do kolejnych wyzwań. Z dziecięcą ciekawością podchodzą do każdych kolejnych zajęć „z teatru”. Uśmiechy na ich twarzach mówią same za siebie.

Zapraszamy do galerii zdjęć.

A. Dwornik