Zabawa w matematykę - innowacja pedagogiczna


2025-06-17

Dzieci z klasy 1a miały w tym roku szkolnym wyjątkową okazję uczestniczyć w innowacyjnym programie nauki poprzez zabawę, w którym główną rolę odgrywała „królowa wszystkich nauk “, czyli matematyka.

Założenie programu opiera się przede wszystkim na rozbudzaniu dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie, rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania matematyki w codziennym życiu, budowaniu dziecięcej wiedzy o świecie, zdobywaniu wiadomości i umiejętności niezbędnych także w codziennym życiu.

Co jest charakterystyczne dla tej innowacji, dzieci każdorazowo na zajęciach własnoręcznie wykonywały różne pomoce dydaktyczne, zabawki matematyczne. Takie zabawki na bieżąco wzbogacały kącik matematyczny w sali zajęć, a dzieci na przerwach miały dostęp do swobodnej zabawy nimi. Pomoce dydaktyczne, które dziecko wykonało samo, staje się dla niego bardziej atrakcyjne, a zachęcanie do zabawy nią, sprzyja jeszcze efektywniejszemu utrwalaniu poznanych treści matematycznych i inspiruje do działania.  

Dzieci często boją się matematyki, bo słyszą od dorosłych, że jest trudna. Jeśli jednak nie zrazisz dziecka na początku takim komunikatem, są duże szanse, że będzie lubiło matematykę, a zadania matematyczne nie będą mu sprawiały problemów. Dzieci naturalnie kochają liczby i zabawę z nimi. Nic dziwnego: matematyka może sprawiać frajdę!

 Agnieszka Dwornik