Korzyści emocjonalne i społeczne uczestnictwa w lekcjach wychowania fizycznego


2021-06-01

    Wychowanie fizyczne jest tak samo ważne jak inne zajęcia w szkole, ponieważ niesie ze sobą wiele potencjalnych korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego oraz dla zrównoważonego  i  wszechstronnego  rozwoju  każdego  młodego  człowieka!

    Do najważniejszych korzyści dla młodych ludzi (i nie tylko), którzy wykazują się  zaangażowaniem i pozytywnym nastawieniem do aktywności fizycznej i sportu z pewnością możemy zaliczyć:

    

   -lepsze oceny i osiągnięcia w szkole i w ogóle,

  -większa pewność siebie i poczucie własnej wartości,

  -głębsze związanie ze społecznością szkolną poprzez wartościowe relacje oraz wsparcie ze    strony nauczycieli,

 - dobre relacje koleżeńskie,

  -lepsze radzenie sobie w różnych sytuacjach życiowych (np. trudnych),

 - rzadsze sięganie po substancje psychoaktywne,

 - chętniejsze działania na rzecz innych (bardziej potrzebujących), np. w formie wolontariatu.

 

 Wychowanie fizyczne, jak żaden inny przedmiot, sprzyja i tworzy niezwykłą szansę na rozwój, tzw. kompetencji  miękkich u uczniów, które są tak niezbędne do dobrego i optymalnego zarazem  funkcjonowania  w społeczności lokalnej oraz umiejętnego nawigowania  w  zawiłościach  życia.

 

 Ponadto,  uczestnictwo  w  wychowaniu fizycznym  daje  nam  szeroki  wachlarz  możliwości do  zastosowania  w  różnych  okolicznościach  dnia  codziennego tj. np.:

 

1)   Możliwość pokazania siebie samego z innej strony (oczywiście z tej lepszej);

 

    Ponieważ nie każdy musi być asem z języka polskiego czy matematyki, każdy bowiem ma inne zdolności. Są osoby bardziej uzdolnione motorycznie, które łatwiej odnajdują się na lekcjach wychowania fizycznego, podczas których to mogą się wyróżnić, bardziej wykazać, czy dowartościować.

2)   Nauka współpracy w zespole;

 

   Na lekcji wf-u często gramy w różnego rodzaju gry zespołowe, gdzie bardzo ważnym aspektem jest wzajemna komunikacja między sobą (np. mając wspólny cel, jakim jest zdobycie bramki, zakończenie akcji celnym rzutem  do kosza, czy  zdobycie dodatkowego punktu.

    Sam ten cel jednak nie jest najważniejszy, bardzo ważna jest droga dojścia do tego celu i   tzw. komunikacja efektywna, taka którą będzie akceptował każdy z jej uczestników, jako ta kluczowa i najważniejsza zarazem.

 

3)   Nauka zdrowej rywalizacji;

   Podczas walki sportowej różnego rodzaju, ćwiczeń oraz zabaw ruchowych warto pamiętać o tym, aby nie dążyć do wyznaczonego celu za wszelką cenę.

   Zawsze w trakcie rywalizacji sportowej, najważniejsza powinna być właściwa postawa np. poprzez pomoc zawodnikowi, który się przewrócił i któremu warto podać rękę, zapytać o jego samopoczucie, wykazując przy tej okazji dojrzałość sportową, godną pochwały i naśladowania dla innych o której warto pamiętać.

 

4)   Nauka przegrywania z klasą;

 

    Zazwyczaj nikt nie lubi przegrywać to jednak na lekcji wychowania fizycznego dość często spotykamy się tego typu doświadczeniem, co też może stanowić bardzo cenną naukę dla każdego. Zamiast denerwować się i gniewać na siebie lub kogoś (np. przeciwnika), warto jest ten fakt  na spokojnie przemyśleć, przyjąć z podniesioną głową i dystansem, a przy okazji czegoś się nauczyć.

 

5)   Odpoczynek od wzmożonego myślenia; 

 

    Na zajęciach wf-u też trzeba myśleć, jednak w trakcie przeprowadzania rozgrzewki, czekając na swoją kolej w prezentacji np. ćwiczenia czy , siedząc na widowni i obserwując mecz jako momenty, kiedy to możemy na spokojnie odpocząć, zrelaksować się oraz wyciszyć swój umysł. Nawet w czasie gry również myślimy, ale nie jest to myślenie, które, aż tak bardzo nas obciąża umysłowo jak w przypadku np. matematyki, kiedy wymagane jest bardzo ukierunkowane myślenie logiczne.

 

6)   Poprawa ogólnego nastroju (samopoczucia);

 

    Ponieważ zajęcia wychowania fizycznego to lekcje pod pewnym względem luźniejsze, na których można nieco bardziej porozmawiać z samym sobą, pożartować z innymi, pośmiać się, pozytywnie zmęczyć oraz osiągnąć pozytywne nastawienie do otoczenia.

 

7)   Nawiązywanie nowych znajomości; 

 

    Na lekcjach wf-u, klasy często są łączone co też stanowi dodatkową korzyść, integracji uczniów z różnych zespołów klasowych, zagrania z kimś, kogo jeszcze nie znamy. Jednocześnie  mamy możliwość poćwiczenia z innymi osobami i nawiązania nowych, a zarazem  ciekawych  znajomości.

 

8)   Szansa na odnalezienie naszej ulubionej dyscypliny sportowej;

 

    Niektóre konkurencje czy dyscypliny sportowe prowadzone są bardzo rzadko, dlatego należy być czujnym, mieć ze sobą strój sportowy i być zawsze gotowym do tej lekcji, aby jej nie przegapić, dzięki czemu też niestety nie dowiemy się nawet jak ona wygląda od kuchni.

 

9)     Zwiększenie własnej pewności siebie podczas lekcji wychowania fizycznego;

    Uczestnicząc regularnie w tego typu zajęciach i znając przy okazji większość ćwiczeń,  mamy w dodatku możliwość poznania od tzw. kuchni większość konkurencji i dyscyplin sportowych z którymi oswajamy się. Dzięki temu czujemy się pewniej i też potrafimy większość wykorzystywanych elementów technicznych  oraz ćwiczeń ruchowych  samodzielnie  zastosować  w  działaniu  praktycznym.

 

10)   Docenienie (dowartościowanie) zarówno przez kolegów i koleżanki;

    Na zajęciach wychowania fizycznego nie trzeba być wybitnie wysportowanym  i zdolnym motorycznie. Ważne jest to, aby systematycznie uczestniczyć w takiej lekcji i być w nią zaangażowanym, pomagać innym, a to z pewnością spotka się z dużym uznaniem i docenieniem  ze  strony  zarówno  klasy  jak  i  nauczyciela.

 

   Wyżej wymienione przykłady to życiowe kompetencje, których uczeń może, a nawet powinien  uczyć  się poprzez  uczestnictwo w sporcie i  aktywności fizycznej (tj. np. na zajęciach WF),  które  następnie  może  przenieść  i  wykorzystać  do  innych ważnych  sfer życia  jak  szkoła,  praca,  rodzina itd.

    Zatem jakże ważne jest, aby zarówno nauczyciele wf, trenerzy, animatorzy sportu, rodzice oraz  inni  ludzie  zaangażowani  w  rozwój dzieci i młodzieży poprzez sport w sposób świadomy skupiali się na  rozwoju  ich  kompetencji  miękkich, a  nie  tylko  na  kształtowaniu twardych  kompetencji  fizycznych,  technicznych  czy  taktycznych!

 

                                                                                                                                

                                                                                                                                   Opracował:

                                                                                                                                   Paweł Kurnik