Kącik logopedyczny - kiedy należy zgłosić się do logopedy


2021-04-07

Specjaliści informują, że w ciągu ostatnich lat liczba dzieci i młodzieży mających problemy logopedyczne wzrosła aż o 60%. Badania Polskiego Związku Logopedów wskazują, że odsetek dzieci wymagających pomocy logopedycznej wynosi od 40% do 50% w przedszkolach i ponad 30% w szkołach, z czego w klasach młodszych ok. 50%.

Mając na uwadze jak wiele dzieci boryka się z problemami logopedycznymi należy przedstawić kilka najważniejszych informacji na temat rozwoju mowy dziecka.

W pierwszym miesiącu życia dziecko powinno wydawać różne rodzaje krzyku. W 2-3. miesiącu życia pojawia się głużenie (gruchanie) – niemowlę reaguje na różne dźwięki, śmieje się, śpiewa „guu”, „aku” itp. W 4-6. miesiącu życia dziecko bawi się głosem. Posługuje się prostymi sylabami – gaworzy. Następnie stara się powtarzać te same sylaby np. „babababa”, „mamamama”. W 9-10. miesiącu życia dziecko próbuje naśladować mowę dorosłych. Mowa ta składa się z wielokrotnie powtórzonych różnych sylab. Na tym etapie dziecko jest w stanie zrozumieć kilkanaście słów oraz zna zakaz „nie”. Roczne dziecko wymawia już kilka wyrazów.
Pierwszy wyraz, który coś znaczy powinien pojawić się między 8. a najpóźniej 18 miesiącem życia. Następnie pojawiają się wypowiedzi dwuwyrazowe. 20-miesięczne dziecko wymawia średnio ok. 170 wyrazów. W wieku 2- lat powinny zacząć pojawiać się w mowie dziecka proste zdania. Dziecko zaczyna używać zaimka „się”. Zadaje proste pytania i stosuje przeczenia.

W wieku 3-4 lat powinna pojawić się prawidłowa wymowa:

- samogłosek: a, e, i, o, u, y

- spółgłosek: m, n, b, p, w, f, k, g, h, l, j, t, d, n, ś, ź, ć, dź, ń

W wieku 4- 5 lat utrwalają się głoski szeregu syczącego: s, z, c, dz.

W wieku 5-6 lat utrwalają się głoski: sz, ż, cz, dż r. Mowę charakteryzują zdania złożone. Dziecko posiada już w tym wieku świadomość językową, co oznacza, że chętnie poprawia siebie i innych.

Dziecko 6-7 letnie nie powinno mieć już problemów artykulacyjnych. Powinno prawidłowo realizować najtrudniejsze głoski.

Kiedy do logopedy?

Rodzicu skontaktuj się z logopedą, jeśli Twoje dziecko:

·       nie mówi lub mówi bardzo mało,

·       mówi tak, że jego mowa jest niezrozumiała dla innych,

·       podczas mówienia wysuwa język między zęby,

·       podczas mówienia zniekształca lub zamienia głoski,

·       mówiło i przestało albo nie mówi w określonych sytuacjach i miejscach,

·       mówi przez nos,

·       oddycha przez usta i śpi z otwartą buzią,

·       ma trudności z jedzeniem – gryzieniem, żuciem, połykaniem,

·      ma trudności z piciem z kubeczka lub przez słomkę,nadmiernie się ślini, ma zaburzony słuch,

·       ssie kciuk, wargę lub policzek,

·       jąka się, nie mówi płynnie,

·       ma nieprawidłową budowę narządów mowy,

·       w 6 roku życia nie wypowiada prawidłowo głoski „r”

·       w 7 roku życia ma znaczne trudności z nauką czytania i pisania

·       podczas czytania myli litery podobne np. d-b.

Nieleczone wady wymowy i nie korygowanie ich przyczyn, może przyczynić się do problemów z nauką czytania i pisania w szkole.

Jak wspierać rozwój mowy dziecka?

Rodzicu:

·       mów do maluszka jak najczęściej (wypowiedzi powinny być wyraźne, bez zdrobnień),

·       nie wyręczaj dziecka podczas wypowiedzi, nie przerywaj mu

·       chwal za wysiłek włożony w realizację wypowiedzi,

·       rozmawiaj z dzieckiem, śpiewaj piosenki, powtarzaj wierszyki, wyliczanki,

·       zwracając się do dziecka mów wolniej, utrzymuj kontakt wzrokowy,

·       codziennie czytaj swojemu dziecku,

·       słuchajcie dźwięków z otoczenia, naśladujcie odgłosy,

·   ćwicz dłonie z dzieckiem (lepienie, wyklejanie, nawlekanie koralików, budowanie z klocków, patyczków), zabawy paluszkowe np. „Idzie rak...”

·       ćwicz narządy mowy dziecka oraz oddychanie - „gimnastyka buzi i języka”.

  

                                                                                                  Magdalena Bożek