Dziecko w świecie nowych technologii


2021-04-06

Dla współczesnych dzieci świat nowych mediów jest środowiskiem naturalnym, w którym poruszają się bez większego problemu. Trudno dziś wyobrazić sobie inny sposób prowadzenia zajęć zdalnych niż właśnie dzięki komputerowi, telefonowi czy tabletowi. Okazują się one bardzo pomocne zarówno w edukacji jak i w spędzaniu wolnego czasu. Mogą one jednak stanowić również zagrożenie.

W jakim wieku dziecko powinno mieć dostęp do nowych technologii? Otóż badacze podają różne odpowiedzi i zmieniają się ona z biegiem czasu. Aktualnie granicznym wiekiem są 2 – 3 lata.

Należy pamiętać, że nadmierne korzystanie nowych mediów przez najmłodszych powoduje m. in.:

- problemy z uwagą i koncentracją,

- uszkodzenie umiejętności pracy w grupie,

- upośledzenie pod względem emocjonalnym i społecznym,

- opóźnienie rozwoju mowy,

- negatywnie wpływa na rozwój mózgu,

- zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia uzależnienia dzieci i młodzieży.

Dlatego dzieci do 2 roku życia bezwzględnie nie powinny korzystać do nowych technologii. Dzieci w wieku 3 – 5 lat mogą korzystać przez 1 godzinę dziennie, ale pod ścisłym nadzorem rodziców. Jest to istotne, ponieważ na tym etapie dziecko uczy się zachowań prospołecznych. Ciekawymi działaniami są np.:

- wykorzystanie e-booków do czytania bajek,

- sortowanie kształtów i znajdowanie ukrytych obiektów w aplikacjach mobilnych,

- dostęp do zabawek elektronicznych, które uczą cyfr, liter i dźwięków.

U dzieci w wieku 5 – 12 lat czas spędzany w wirtualnym świecie wydłuża się do 2 godzin dziennie, lecz nadal powinien być kontrolowany przez rodziców. Może to być jeden ze sposobów rodzinnego spędzania czasu np. poprzez gry na komputerze czy konsoli. Na tym etapie istotne jest ustalenie z dzieckiem zasad korzystania z technologii.

A co mówią badania na ten temat? W 2015 roku Fundacja Dzieci Niczyje przeprowadziła badania, aby sprawdzić, jaka jest skala korzystania z tabletów i smartfonów przez dzieci w Polsce. Wynik? Niemal co trzecie roczne dziecko miało już doświadczenie z urządzeniem mobilnym. Badania te pokazały również, że:

- 64% dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat korzysta z urządzeń mobilnych, przy czym 25% codziennie;

- 26% dzieci posiada własne urządzenie mobilne (prawie 40% dzieci w wieku 5–6 lat i 25% dzieci w wieku 3–4 lata);

- 79% dzieci ogląda filmy, a 62% gra na smartfonie lub tablecie;

- 63% dzieci zdarzyło się bawić smartfonem lub tabletem bez konkretnego celu;

- 69% rodziców udostępnia dzieciom urządzenia mobilne, kiedy muszą zająć się własnymi sprawami;

- 49% rodziców stosuje to jako rodzaj nagrody dla dziecka   (źródło: www.zdrowie. pap.pl).

Czy to oznacza, że powinniśmy całkowicie usunąć nowe technologie z życia dziecka? Niekoniecznie. Ważne jest jednak, żeby kontrolować zarówno czas i sposób spędzani czasu w wirtualnym świecie przez najmłodszych. Pozwoli to dzieciom wchodzić w ten świat w sposób bezpieczny.

Teresa Legień